De Academische Rijkunst heeft als doel:
- De natuurlijke talenten, krachten en vaardigheden van het paard te ontwikkelen tot het hoogst mogelijke niveau, zonder de regels van de natuur te negeren.
- Om van balans naar het volledig ontwikkelen van de draagkracht en elasticiteit van de achterhand te komen. Het paard wordt hierdoor in staat gesteld om op de kleinste aanwijzingen van de ruiter ‘aanhoudend’ en ‘zonder dwang’ de moeilijkste oefeningen uit te voeren. Deze oefeningen zien we terug in bewegingen die het paard uit zichzelf ook zou vertonen tijdens momenten van trotsheid en opwinding.
Dit gebeurt door:
- Het gebruik van systematische gymnastische oefeningen om het paard zijn fysieke en psychische welzijn te ontwikkelen.
- Het gebruik van dressuur voor het paard en niet het paard voor de dressuur.
- Het kijken naar dressuur als een kunstvorm, dat mens en paard de mogelijkheid geeft een taak in hun leven te geven die uitgevoerd kan worden met waardigheid tot op hoge leeftijd.
Paardrijden volgens de Academische rijkunst lijkt, door de naam, wellicht alleen voor chique dressuurruiters.
Maar niets is minder waar.
Alle paarden en pony’s, ‘groen’ en ervaren, of zelfs met een problematisch verleden, kunnen worden geschoold in de Academische rijkunst!
Dit omdat de opleiding tot een goed rijpaard bestaat uit een langzame, weldoordachte en grondige opleiding.
Deze opleiding bestaat uit een aantal logisch opeenvolgende stappen, die op ieder paard individueel in gaat en die ruiter en paard de mogelijkheid geeft om de rijkunst tot op hoge leeftijd te beoefenen. Door op het juiste moment in de juiste volgorde gebruik te maken van de correcte hoeveelheid gymnastische oefeningen kan het paard fysiek en mentaal goed ontwikkelen tot een sterk, soepel, wendbaar, buigzaam, verzameld paard.
De opleiding start met het werken aan de hand en longeren aan de kaptoom. Daarna wordt toegewerkt naar het rijden van alle zijgangen, (schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyement) om het paard voor te bereiden op verzamelende oefeningen als de pirouettes, de galopwissel, de piaffe en de passage.
De piaffe legt de basis voor de "hoge school":
De levade, courbette, croupade, ballotade en uiteindelijk de capriool.
Scroll naar beneden voor meer uitleg over deze oefeningen.
'De rijkunst is bedoeld om de natuurlijke bewegingen van het paard te vervolmaken en het paard zover te brengen dat het in staat en bereid is deze bewegingen (die het paard in vrijheid uitsluitend bij emotionele opwinding zou maken) op commando van de ruiter uit te voeren.''
Gustav Steinbrecht
“Degenen die het verstaan met paarden om te gaan, zien er prachtig uit”.
Xenophon